вторник, 22 апреля 2014 г.

Методична розробка

Міністерство освіти і науки,
молоді та спорту України
Департамент освіти і науки, молоді та спорту
Хмельницької обласної державної адміністрації
Державний навчальний заклад
«Лісоводський професійний аграрний ліцей»

Методична розробка
 за темами
«Стабілізація урожайності сільськогосподарських культур за екстремальних погодних умов»
«Складання агротехнічних заходів для стабілізації урожайності зернових культур при дії різних екстремальних факторів»  у Городоцькому районі, Хмельницької області
Для учнів спеціальностей:
«Тракторист-машиніст с.г. виробництва,
слюсар з ремонту с.г. техніки,
водій автотранспортних засобів»
                                                                                             Розробив викладач
            Лісоводського ПАЛ 
                                                                                              Ковш В. Г. 

Лісоводи
2014
Загальні вказівки
Методична розробка розроблена для виконання лабораторних занять, організації самостійної роботи учнів ДНЗ Лісоводський аграрний ліцей за темою «Стабілізація урожайності с.-г. культур за екстремальних погодних умов», у завдання яких входять забезпечення кращого засвоєння учнями теоретичних основ і практичних навичок з технології вирощування стабільних урожаїв с.-г. культур за різних екстремальних погодних умов.
У методичній розробці звертається увага учнів на вивчення особливостей адаптації с.-г. культур коли змінюються ґрунтово-кліматичні умови , а саме холодо -  посухо – та жаростійкості с.-г. культур; морозо – та зимостійкості та в розробці плану вирощуваннястабільних урожаїв с.-г. культур в екстремальних умовах.
Методична розробка складена з урахуванням наявності у ліцеї наочних приладів а також навчальної літератури з теми у бібліотеці ліцею.
Охорона праці на лабораторно – практичних заняттях.
1.                Забороняється допускати до роботи учнів без ознайомлення з діючою інструкцією з техніки безпеки. Проходження інструктажу реєструється в журналі з техніки безпеки.
2.                Точно дотримуватись вимог трудового законодавства, правила і норми техніки безпеки.
3.                Під час занять у кабінеті дотримуватись чистоти та порядку, недопустиме псування навчальних матеріалів і устаткування.
4.                Необхідно дотримуватись обережності при роботі з колючими предметами, що ріжуть (голки, скальпелі, леза).
5.                Не можна дегустувати хімічні препарати, зерно, насіння, плоди та інші частини рослин с.-г. культур, виданих на лабораторних заняттях.
6.                При експлуатації електричних приладів і устаткування дотримуватись запобіжних заходів. По закінченні користування водою і електрикою негайно закрити крани і виключити електрику.
7.                При несправності електричної проводки, водогінної мережі, лабораторної апаратури іт.д. негайно повідомити викладачу про помічену несправність.
8.                У випадку пожежі негайно відключити електроприлади, і вжити заходів для гасіння пожежі піском, покривалом чи вогнегасником.















Лабораторне заняття
Тема: визначення стійкості с.-г. культур до понижених температур 
Матеріали та обладнання: ростки озимих зернових, гречки, кукурудзи, проса, квасолі, гарбузів; фільтрувальний папір, дистильована вода, термостат, холодильна камера.
Хід роботи:
На смужку фільтрувального паперу, складеного вдвоє, розмірами: ширина – 22 см, довжина – 40 см розкладають насіння різних с.-г. культур, змочують дистильованою водою, скручують у рулон і кладуть у термостат для пророщування при температурі 24˚ С до появи сходів. Добре розвинуті сходи поміщають у холодильну камеру з температурою + 3 - +10 ˚С на 3-4 дні. Після цього виймають ростки і описують характер пошкодження та стійкість до холоду. Опис проводиться за характером країв листків і сімядолей, їх кольором, наявністю тургору чи плазмолізу, різного кольору плям та зігнутості стебла.
Таблиця1
Холодостійкість та характер пошкоджень
Рослини
Характерпошкоджень та температура
1
2
Теплолюбові
гречка
При 4 ˚С протягом 18 діб у фазі вегетації рослини повністю відмирають
огірки
кавуни
При 10 ˚С запліднення не відбувається, квіти опадають. При тривалому охолодженні при 10-15 ˚С настає притуплення росту, далі рослини гинуть.
гарбузи
дині
баклажани
При 7-8˚С через декілька днів рослини відмирають
перець
помідори
При температурі 1 ˚С рослини гинуть
рис
У фазі кущення похолодання нижче 15 ˚С викликає затримку росту, при 1˚ С – відмирання рослини
бавовник
При 3- 10 ˚С рослини гинуть, при 0,5 С пошкоджуються квіти

квасоля
При 3-4 ˚С протягом декількох днів затримується ріст, а потім рослини гинуть
Холодостійкі
картопля
При 7 ˚С із вічок материнських бульб замість паростків утворюються маленькі бульби
пшениця
 При 5 ˚С і нижче рослини не колосяться, при 8- 10 ˚С скорочується цвітіння
ячмінь
При 5˚С і нижче не відбувається вихід в трубку
тютюн
При 0,5 ˚С пошкоджуються квіти




Таблиця 2
Мінімальні температури для фази росту і розвитку с. – г. рослин
рослини
Мінімальні температури
Поява сходів
Формування органів
дозрівання
вегетативних
генеративних
Найбільш стійкі
Гірчиця біла, ріпак ярий
2-3
2-3
8-10
12-10
коноплі
2-3
2-3
10-12
12-10
стійкі
Ячмінь,овес, вика
4-5
4-5
10-12
12-10
горох
4-5
4-5
8-10
12-10
Сочевиця, чина
4-5
4-5
12-15
12-10
середньо стійкі
Люпин, боби, льон
5-6
5-6
8-12
12-10
Соняшник, гречка
7-8
7-8
10-15
12-10
малостійкі
Просо, кукурудза, соя
10-11
10-11
12-18
12-10
Квасоля, сорго
12-13
12-13
15-18
15-12
Рис, бавовник
14-15
14-15
15-20
15-12
Таблиця 3
Стійкість с. г. культур до заморозків в різні періоди онтогенезу
культура
температура
Початок пошкодження і часткове відмирання рослин
Відмирання більшості рослин
сходи
цвітіння
дозрівання
сходи
цвітіння
дозрівання
Найбільш стійкі
Яра пшениця
-9-10
-1-2
-2-4
-9-11
-2
-4
овес
-8-9
-1-2
-2-4
-8-11
-2
-4
ячмінь
-7-8
-1-2
-2-4
-8-10
-2
-4
горох
-7-8
-3
-3-4
-8-10
-3-4
-4
стійкі
соняшник
-5-6
-3
-2-3
-7-8
-3
-3
Цукровий буряк
-6-7
-2-3
-2-3
-7-8
-8
-3
Середньо стійкі
соя
-3-4
-2
-2-3
-4
-2
-3
малостійкі
Кукурудза
просо
-2-3
-1-2
-2-3
-3
-2
-3

Нестійкі
Квасоля
гречка
-1
-0.5
-2
-1
-1
-2
баштані
-1
-0.5
-1
-1
-1
-2

Контрольні питання
1.    Температурні границі холодостійкості рослин.
2.    Ознаки пошкодження с.-г. культур при дії понижених температур.
3.    Залежність холодостійкості від віку і фази розвитку рослин.
4.    Причини загибелі теплолюбних культур від дії понижених температур
5.    Вплив патогенної мікрофлори на холодостійкість рослин.
6.    Механізм стійкості до температурних стресів.
7.    Вплив температурних режимів на закалювання с.-г. культур
8.    Стійкість с.-г. рослин до заморозків у різні періоди онтогенезу.
9.    Морозостійкість с.-г. культур 
10.                       Жаростійкість с.-г. культур.













Лабораторне заняття
Тема:складання агротехнічних заходів із стабілізації урожайності зернових культур при дії різних екстремальних факторів.
Завдання: оцінити стан с. г. культур від дії різних екстремальних факторів (несприятливі фактори перезимівля озимих, засуха, надлишок вологи в різні фази розвитку рослин, градобій, сильна забур’яненість, пошкодження посівів хворобами та шкідниками) і намітити план агротехнологічних заходів по зменшенню шкідливої дії відмічених факторів з метою одержання стабільного урожаю с. г. культур.  
Хід роботи:
Одержавши індивідуальне завдання, учень аналізує стан рослин (фаза розвитку), ступінь пошкодження їх при дії несприятливих факторів зовнішнього середовища, стан забур’яненості посівів, зараженість шкідниками та хворобами, наявність в господарстві насіння, мінеральних добрив, інсектицидів. Оцінивши дану екстремальну ситуацію, учень намічає план агротехнологічних заходів із зменшення шкідливої дії цих факторів з метою одержання стабільного урожаю. Дані заходи учень складає у вигляді наступної технологічної карти з вирощування с. г. культур і робить відповідні висновки.
№ п/п

Назва роботи

Агротехнічні вимоги

Одиниця виміру


Обсяг робіт
Склад агрегату
Обслуговування персоналом
Тракт.
комбайни
С.г. машини
механізатор
Інші працівники
1
2
3
4
5
6
7
8
9


Індивідуальні заняття:
Завдання № 1
1.    Озима пшениця посіяно пізно 14 жовтня, попередник кукурудза на силос, в зиму рослини пішли в фазі 2-3 листків.
2.    Сніг випав на замерзлу землю, посіви були оброблені проти мишей.
3.    Весною рослини виявились зрідженими, число рослин на 1 м квадратний 190 шт.
4.    Посіви забур’янені зимуючими і ярими ранніми бур’янами
5.    Пошкодження гессенською і шведською мухами 20 %

Завдання №2
  1. Озима пшениця посіяна 15 вересня по пласту багаторічних трав, рослини добре розкущились з сильно розвиненою надземною масою.
  2. Сніг випав на намерзлийгрунт  посіви не оброблені проти мишей, чисельність 3-4 миші на 1 м квадратний.
3.    Рослини пошкоджені сніговою пліснявою, випріванням.
4.    Пошкодженні хворобами 20 %, шкідниками: озимою совкою, шведською і гессенською мухами – 20%

Завдання №3
1.    Озимина посіяна без міндобрив по попереднику однорічні трави.
2.    Зима виявилась безсніжною, рослини пошкодились від випирання.
3.    Посіви забур’янені зимуючими і ранніми ярими бур’янами.
4.    Пошкоджені шкідниками та хворобами: шведською мухою 15%, сніговою пліснявою.

Завдання № 4
1.    Озимина посіяна в оптимальні строки, посіви не оброблені від мишей.
2.    Зима сніжна, весна затяжна, рослини пошкодились сніговою пліснявою, випріванням та вимоканням рослин в блюдцях.
3.    Посіви забур’янені ранніми ярими та зимуючими бур’янами, пошкоджені хворобами та шкідниками – 15 %

Перелік питань для самоконтролю з курсу «Стабілізація урожайності с.г. культур за екстремальних погодних умов»
1.    Основні фактори життя рослин.
2.    Адаптація рослин за факторів зовнішнього середовища.
3.    Поняття терміну «середовище».
4.    Поняття терміну «стрес».
5.    Типи екологічних стресів.
6.    Поняття терміну «пластичність», «стабільність».
7.    Лімітуючи фактори зовнішнього середовища.
8.    Основні типи адаптації рослин.
9.    Механізм адаптації рослин .
10.                       Холодостійкість рослин.
11.                       Температурні границі холодостійкості рослин.
12.                       Ознаки пошкодження с.г. культур при дії понижених температур.
13.                       Залежність холодостійкості від віку і фази розвитку рослин.
14.                       Причини загибелі теплолюбних культур від дії понижених температур.
15.                       Механізми стійкості до температурних стресів.
16.                       Закалювання с.г. культур.
17.                       Стійкість с.г. рослин до заморозків в різні періоди онтогенезу.
18.                       Морозостійкість с.г. культур.
19.                       Жаростійкість с.г. рослин.
20.                       Адаптація рослин до водного стресу.
21.                       Екологічні типи рослин.
22.                       Післядія водного стресу.
23.                       Механізми адаптації до водного стресу.
24.                       Типи засухи та вплив її на величину і якість врожаю.
25.                       Особливості формування урожаю рослин в екстремальних умовах.
26.                       Види та характер забруднення атмосфери.
27.                       Післядія забруднення атмосфери.
28.                       Дія кислих газів і дощів на рослини.
29.                        Стійкість рослин до інсектицидів та пестицидів .
30.                       Вплив екстремальних умов середовища на мінливість елементів. структури врожаю основних с.г. культур:
А) зернових;
Б) зернобобових;
Г) овочевих.
31.                       Основні риси змін структури врожаю від стресів.
32.                       Роль плодонавантаження в стійкості рослин до стресів .
33.                       Водний режим плодів і листків в нормі і при стресах.
34.                       Основні шляхи захисту рослин від різних екстремальних факторів з метою стабілізації урожайності с. г. культур:
А) від перегріву рослин та високих температур;
Б) від атмосферної та ґрунтової засухи;
В) захист теплолюбних культур від пошкоджень холодом;
Г) від іонної токсичності засолення, кислотного і лужного середовища;
Д) від бур’янів, хвороб та шкідників с. г. культур;
Е) від дії заморозків.
35. основні шляхи захисту озимих рослин від несприятливих умов перезимівлі в зимові і ранньовесняні періоди вегетації:
А) підвищення морозостійкості озимих культур і багаторічних трав;
Б) боротьба з випріванням, сніговою пліснявою, затопленням, випиранням, льодовою кіркою, видуванням та пиловими бурями.


Комментариев нет:

Отправить комментарий